نیاز غنی

  • ۰
  • ۰

روکش دندان یک روش پرکاربرد در دندانپزشکی است که برای بهبود ظاهر، شکل، یا عملکرد دندان استفاده می شود. روکش دندان یک پوشش محافظ است که روی دندان قرار می گیرد و آن را می پوشاند. روکش دندان ها معمولاً از مواد مختلفی مانند فلز، پرسلن، یا زیرکونیا ساخته می شوند.

روکش دندان جلو معمولاً برای دندان هایی استفاده می شود که آسیب دیده، شکسته، یا تغییر رنگ داده اند هم در فک بالا و هم فک پایین.

 

انواع روکش دندان

دو نوع اصلی روکش دندان وجود دارد: روکش دندان معمولی و روکش دندان سرامیکی.

 

روکش دندان معمولی

روکش دندان معمولی یا pfm از یک لایه فلز داخلی و یک لایه پرسلن خارجی ساخته شده است. روکش دندان پی اف ام معمولاً نسبت به روکش دندان سرامیکی ارزان تر است و استحکام بیشتری دارد. با این حال، ممکن است ظاهری مصنوعی داشته باشند و در معرض لکه گرفتن قرار بگیرند.

روکش دندان سرامیکی

روکش دندان سرامیکی از یک ماده سرامیکی ساخته شده است که ظاهری بسیار شبیه به دندان های طبیعی دارد. روکش دندان سرامیکی در برابر لکه گرفتن مقاوم هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به روکش های معمولی دارند. با این حال، معمولاً گران تر هستند و ممکن است شکننده تر باشند.

 

آبا برداشتن روکش دندان درد دارد؟

 

طول عمر روکش دندان جلو چند سال است؟

گفته می‌شود که روکش‌های دندانی بطور متوسط ۱۵ سال عمر می‌کنند؛ اما این عدد همیشگی نیست. طول عمر روکش دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون:

  • جنس روکش دندان
  • جنس دندان شما
  • مراقبت‌های بعد از کاشت
  • مهارت دندانپزشک

براساس تحقیقات، روکش‌های فلزی بیشتر از ۲۰ سال عمر می‌کنندروکش‌های PFM  و برخی از روکش‌های پرسلن بین ۵ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. روکش‌های زیرکونیا و روکش‌هایی که کاملا از طلا ساخته شده‌اند نیز در صورت مراقبت درست ممکن است تا آخر عمر دوام بیاورند.

توجه داشته باشید که فقط جنس روکش دندان نیست که در افزایش عمر روکش دندان جلو تاثیر دارد؛ بلکه خود شما می‌توانید با انجام کارهایی به خوبی از روکش‌های دندانتان نگهداری کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید. در ادامه این مراقبت‌های ضروری را توضیح خواهیم داد.

 

نوشته: دکتر محمد نیکزاد دندانپزشک متخصص

  • ۰۲/۰۸/۱۳
  • نازنین رضائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی